kellya.reismee.nl

Avontuur Java

Yogjakarta!

De blog werkte even niet mee, vandaar wat vertraging met dit verhaal! Dit verhaal is vanaf 26 maart!! Veel plezier!

De reis vanaf de jungle was een lange dag. 4u in een hobbelauto, op het vliegveld geduld hebben tot we konden vertrekken en erna 3u in het vliegtuig. De vriend van Lulu kwam ons ophalen op de AirPort van yogjakarta met zijn zoon. Hij vond de Engelse taal nog wel lastig dus het communiceren was een beetje puzzelen. We zijn lekker met zijn 4en Soto gaan eten aan een weg restaurant. Hij heeft ons een sightseeing gegeven en toen zijn we lekker naar onze logde gegaan. We sliepen in een 4persoons kamer (twee tweepersoonsbedden / stapel). Beneden ons lagen twee jongens uit Surabaya (best wat ongemakkelijk), ze zaten er gelukkig ook maar voor 1 nacht.

We hadden vandaag allemaal plannen om cultuur te snuiven in yogjakarta maar alles was gesloten, omdat de er feest was van de hindoes (28maart). Dus we hebben wat rondgesnuffeld en even wat dingen gepland voor de reis. In de stad wilde we iedereen weer met ons op de foto: selfie selfie? Can i have a photo with my students of you? Als we 1 groepje het ja woord gaven waren we gelijk voor meer groepen de pineut. Dit is iets wat ik echt niet had verwacht in zo een stad. Toch maar vaker de bitch uithangen en nee zeggen. Ons spel lukte ook niet echt meer door de hoeveelheid mensen elke keer. Vroeg naar bed want onze wekker ging om 2:45. We werden namelijk om 3:45 opgepikt door de pick-up van de sunrise borobodur.

Het opstaan ging eigenlijk vrij gemakkelijk! Pick-up was later dan gepland maar we kwamen mooi optijd aan bij de borobodur. In het donker met zaklampjes via een pad omhoog en toen een mooi plekje opzoeken tot de zon op kwam. Wat een heerlijk rustig gevoel. Nog wat rondjes gelopen en mooie foto's gemaakt toen de zon er was. Toen kwamen er weer veel nieuwe toeristen omhoog en we waren weer een attractie opzich, iedereen wilde weer met ons op de foto. Gauw naar beneden en lekker een mini vies ontbijtje eten. Door naar de volgende tempels (1,5u rijden) in een auto waarbij de airco van de auto kapot was gegaan. Wat een hell rit.. tempels waren erg indrukwekkend. Er kwam een groepje meiden naar ons toe waarop ik gelijk zei: no selfie.. Maar hun bedoeling was anders. Ze wilde ons rondleiden om met hun Engels te oefenen. Dus we hadden onze eigen privé tour. Toen waren we om 12u thuis en hadden we nog een dag te gaan. Naar het Vredenburg museum gegaan, de geschiedenis van de Indonesiërs / Japanners en Nederlanders. Ik vond het heftig om dat allemaal te lezen. Stukje gewandeld naar het sultan paleis, kwamen er 3 meisjes naar ons toe om ook hun Engels te oefenen. Ze gingen vragen aan ons stellen over bv Nederland en als bedankje voor ons zingen met de gitaar. Super schattig !! Lekker gegeten en naar het hotel!

5;30 wekker. We zitten wel lekker in het ritme zo. De trein ging namelijk om 6:45 richting Surabaya waar we de broer van Lulu zouden ontmoeten. Goede trein reis gehad en warm verwelkomt door Tatok. Hij had een hele planning: op naar de cigaretten fabriek, lunch, museum over de historie van Surabaya en lekker eten. Het sigaretten museum was zo bizar. Allemaal rijen met mensen op plastic krukjes, 1 voor 1 sigaretten staan maken. Dat dicht nog bestond had ik eerlijk gezegd niet meer verwacht. Wat ze verdienen voor 6 dagen per week/ 8u per dag =200 euro per maand.. versteld dat we stonden. Na de lunch naar een vrij indrukwekkend museum over de kolonisatie van Indonesië door de Japanners en de Nederlanders. Wat hebben we hier toch veel aangericht als Nederlanders. Het positieve is dat ze er wel een goede infrastructuur aan over hebben gehouden. Vervolgens zijn we Tatok zijn shirten winkel gaan bezoeken en hebben er zelfs 1 gehad, zo lief ! We hadden nog tijd over dus what dan? Toen zei die: de moeder van mij en Lulu woont in deze straat. Dus toen zijn we omgedraaid en langs oma gegaan. Ze vond het zo leuk dat wij kwamen. 10scheppen suiker in de thee natuurlijk, maar zo schattig! Lekker gegeten met hem en toen rechtsomkeer naar ons hotel. Een keer wat luxer, zodat we even lekker konden chillenbillen en lekker konden tutten.

Heimwee begon de volgende ochtend wel even flink op te spelen. Mama even goed gesproken en toen had ik het wel eventjes lastig. Maar we hadden een geweldig ontbijt en werden opgepikt door meneer Miswa voor een 3daagse tour naar de Bromo vulkaan en de Ijen krater. Bij beide ook vroeg op om de sunrise te zien. Na een 5urige autorit in de homestay aangekomen. Prima voor 1 nachtje.

3am pick-up door een jeep! Warm aangekleed en wel gingen we de bergen in. Soms was er geen hand voor ogen door de vele mist. Soms was er geen weg meer en werden we alle kanten op geslingerd. Maar we hadden een goede driver! Eerst naar de top om de sunrise te zien. Wel flink wat toeristen, koud maar zo gaaf! Terug de jeep in en naar de bromo krater. Je kon wandelen omhoog of een paardje? Wat zou ik doen als paardengekkie? Ik koos de vriendelijke manier voor het paard en deed gezond. Lekker wandelen. Sommige paardjes zagen er niet al te best uit. Ooit een vulkaan van binnen gezien? Had nooit verwacht dat ik dat zou zien, maar vet was het wel!

01:15 volgende pick-up voor de ijenkrater. Uurtje met de taxi / guide ergens opgepikt en bij een kampvuur met een theetje even goed wakker geworden. Gasmaskers om ons nek, zaklamp op ons hoofd en gaan. 5km hiken, wat was dat pittig. Doordat we warm waren aangekleed was het ook wel flink zweten. De tijd schoot als een malle voorbij. Ineens was het al 5:15. Tijd om het plekje van de zonsondergang te zien. Onze guide wist een goede spot waar niet zoveel toeristen zaten! Was zo chill en weer een goede foto. Ineens zei die toen het wat lichter was: kijk!! Dus wij achter ons kijken. Allemaal blauwe lava achter de berg, wat een paradijs! We keken onze ogen uit, zo bizar!! Koud was het wel behoorlijk!! Gelukkig hadden we onze sarons bij ons. Nog genieten van al het moois en terug naar beneden. Op die weg up en down waren ook mijnwerkers aan het werk. Die hebben echt zwaar werk en verdienen weer geen hout.. vervolgens beneden tour doorgezet naar de watervallen. Ondertussen was het 8u en hadden we dus een lekkere ochtendduik! Best bizar, we waren nog niet echt moe. Toen ergens Indonesische rijst gegeten, wel heftig zo in de ochtend .. toen lekker gechillt en de Ferry genomen naar BALI !! Nieuw avontuur mag weer beginnen. Lange taxi rit naar ubud maar wat een leuk stadje en heerlijke kamer!!

Tony

Wat zien jullie veel mooi's.... Een beetje jaloers. Je verslagen worden ook steeds mooier,maar blijf zo heerlijk genieten????????????

karin

wat een belevenis weer geweldig wat jullie allemaal zien ,geniet van jullie verdere reis weer genoten van je verhaal xxx

Sabrina alphenaar

Wauw wat zien en beleven jullie mooie dingen zeg. En blauwe lava? Wist niet eens dat het bestond. Haha ik wacht alweer op het volgende verhaal. Super. Pas goed op jullie zelf. Xx

Jolanda

Tjonge wel Weer even heel leuk Verhaal. Vind het toch wel heel dapper wat jullie allemaal ondernemen. En apart dat ze zo graag met Julie op de foto Willen. Heb ik toch geen last van gehad toen wij in Bali waren. Kus

Ani

Ja, mooi he, die tochten en zo'n zonsopgang. De herinneringen komen weer boven. Geniet nog maar van jullie reis en maak maar veel foto's. Dan weet je later nog hoe mooi het was!!

Nena

Hahaahaha! Zo gelachen om dat je vet uit de arrogant NO SELFIE heb gezegd en dat ze wat anders wilden! Kel je hebt sterallures ???? Kus voor jou!

Edith

Hee Kelly, wat een geweldige reis en wat een mooie verhalen, denk daarbij af en toe terug aan mijn eigen reis... nu genieten op het wonderschone Bali! Veel plezier en geniet!

Chris

Kelly, ik zit te wachten op jullie nieuwe avontuur verhaal, ben zo benieuwd dikke kus van je vader hoor, en ik mis je .........zo!!!! Snik

Bep

Hallo Kelly, wat een leuke verhalen kun jij vertellen en wat maak je een hoop mooie dingen mee. De foto's zijn heel mooi. Blijf lekker genieten. Wat de heimwee betreft dat lijkt mij normaal als het maar niet te erg wordt. Je bent na deze reis langer hier dan dat je bent weggeweest. Zo'n reis doe je misschien niet meer dus genieten.
Groetjes