kellya.reismee.nl

Vietnam II

Dit schrijf ik nu ik opweg naar huis ben! WHAAA, over een paar uurtjes gaat mijn vlucht naar huis.. maandag 7mei land ik lekker weer in town. Maar hier het avontuur van de afgelopen anderhalve week.

De nacht in Hanoi was de koningsnacht gestart! Dus als echte Hollander ga je een feestje vieren. Happyhour is een goede uitvinding!! In ons hostel was het een goede fissa maar dat sloot op een gegeven moment. Toen zijn we verhuisd naar een andere tent. Veel leuke mensen ontmoet en lekker gekletst!

De volgende ochtend was het alleen wat minder gezellig! Want we werden om 8u Sochtends opgehaald door de bus en we waren allemaal flink gaar. Na 3uur slaap, maar Savonds een held, Sochtends een held. Aangekomen in Ninh Binh zijn we even een paar uurtjes op onze bedden gaan chillen. De bedden van de dorm waren net ziekenhuis stapelbedden, maar gelukkig hoefden we er ook maar 2nachtjes te slapen. In de middag zijn we een boottochtje gaan doen over de rivier. Een vrouwtje peddelde ons daaroverheen. Wel respect hoor, want de tocht duurde twee uur.. toch waren er nog twee andere peddels en hielpen we de vrouw een beetje mee. Verder was er niet veel te beleven dus Was het een rustig avondje en nog bijkomen van de kater.

Scootertjes gehuurd en tijd om er op uit te gaan. We wisten dat er veel pagodas in de buurt waren dus laten we maar op zoek gaan. We kwamen in een soort van groot park waar je een beetje rond kon lopen. Wat een hitte, maar wat foto's gemaakt en genoten van de plek. Erna weer op de scoot gestapt en random rond gereden over de dijkjes, verschillende dorpen en straatjes. Die avond/nacht hadden we een nachtbus naar Phong Nha. Het was heel erg moeilijk om een bus te regelen, uiteindelijk na een hele avond puzzelen hadden we hem gefikst. Alleen was het een zit bus en moesten we wel meer betalen dan normaal is hier in Vietnam voor zo een bus. Weer wat geleerd. Volgende keer eerder regelen als de Vietnamese vakantie er is.

WAT EEN HEL DIE RIT! We zaten helemaal achteraan en de weg was verschrikkelijk. Achterin kregen we alle hobbels grondig te voelen, dus voelde me net een smoothie. Slapen lukte ook niet echt, dus wat gelezen en rond gekeken. Proberen niet misselijk te worden.. over de bergen en door het bos, slingerend en toeterend midden door de nacht heen. Ik vertelde maar tegen Niek waar we ongeveer waren en als hij niks meer van me zou horen wist hij Hoelaat het was. Wat waren we blij om in Hue aan te komen zeg!! Alleen toen... Bij de busrit zat een gratis hostel, heel erg chill dachten wij. Scheelt ons ook weer money. Maar GATVER wat was dat vies. De wit horende kussenslopen waren bruinig, er lag nog een flesje olijvenolie op mijn bed, de wc was net een open riool en naar de dekens durfde ik niet te kijken. Maar het was 4u Sochtends Dus ook niet een tijdstip om op straat te gaan chillen.. Dus met mijn kleren en al in mijn lakenzak gestapt (een soort van laken waar je in kan slapen), mijn trui als kussen gebruikt en zo snel mogelijk in slaap proberen te komen en gedachten op 0. O wat voelden wij ons SMERIG! In de ochtend zo snel mogelijk onze spullen gepakt en verhuisd naar het hostel waar we de volgende twee nachten zouden vertoeven.

Dit hostel was gelijk een paleisje! Een zwembad, goede sfeer, zag er goed uit en we hadden een kamer voor 4! Na die ellendige nacht met de busrit en het te vieze hostel hadden we besloten om vandaag alleen maar bij het zwembad te liggen en optimaal te genieten. Dus dit hebben we ook gedaan. Ik heb me ook maar dubbel en dubbel gewassen.

Phong Nha staat bekend om zijn grotten. Dus weer eens scooters gehuurd en de grotten op gaan zoeken. Helaas was het nog steeds vakantie voor de Vietnamezen dus overal waren er zoveeeeeel Vietnamezen. We besloten dus om 1 grot te gaan bezoeken. Dat werd de mudcave. Dit is een cave waar je heen moet ziplinen, door de grot moet wandelen en dan in de modder kan zwemmen in die grot en als afsluiter ga je kajakkend terug. Wat was dit grappig zeg. Het ziplinen de gopro in mijn hand en proberen te filmen, wat nog best lastig was. Ik ben benieuwd naar het resultaat. Ik vond het spannend maar eigenlijk viel het reuze mee. In de mudcave hadden we helmpjes op met een lampje. Het was pikkedonker in de grot, dus dat lampje was echt nodig. Lachen gieren brullen, de grootste stootte haar hoofd een keer tegen een uitsteeksel van de grot (gelukkig had ze een helm op en was het niet zo hard), voordeel van klein zijn! In de modder zwemmen was iets heel anders dan zwemmen in het zwembad. Als je je wilde omdraaien werd je vanzelf door de modder weer terug gedraaid. Modder gevecht en elkaar lekker ingeschubd met modder, Dus weer helemaal zacht. Op de terug weg door de tunnel was we ook een soort glijbaan van modder, het maakte allemaal niks meer uit. Vies waren we toch al. Wat een ervaring. Gelukkig waren er niet zoveel Vietnamezen te vinden in de modder. Terug kajakken en weer door naar onze volgende bestemming. Paradise cave hebben we toch maar overgeslagen door de massa Vietnamese toerisme. Verder nog goed genoten van de prachtige omgeving en in de avond drankjes gedaan.

Het zonnetje scheen goed en we hadden allemaal behoefte om te zwemmen en te zonnen. Dus dat lekker gedaan! Om 3u werden we door de volgende bus opgehaald om richting Hue te gaan! De bus was een uur te laat, maar Ag! Geen stress het is vakantie. Aangekomen in Hue in een heel erg chill / Schoon en nieuw hostel. Heerlijk gegeten!! (OW wat ga ik het Vietnamese eten missen!)

In Hue is een verlaten waterpark en een verboden stad te vinden. Dus op ons eigen houtje (scooters offcourse) zijn we de plekjes afgegaan. Het verlaten waterpark is een park dat een jaar is open geweest, maar toen is gesloten. In 2004 hebben ze er nog 3 miljoen in gepompt maar het was te weinig. Ook gaan er verhalen rond dat er geesten rond spoken en er 2 mensen zijn overleden. Dus het was echt een spook waterpark. Binnen in het grote hoofdgebouw waren allemaal kapotgeslagen aquariums met allemaal glas op de grond, heel luguber. De glijbanen waren viezig, groen van het mos en hadden wel iets moois. Wat mooie foto's gemaakt en door naar de verlaten keizerlijke stad. Wel mooi, maar persoonlijk vond ik het niet super bijzonder. Het was ook te warm om daar rond te struinen. Maargoed we hebben weer wat gezien. Savonds lekker in een barretje gegeten, wat gewinkeld en wezen poolen. Mijn buikie begon wel weer kuren te krijgen maar gelukkig valt t allemaal wel mee.

Easyriders is de hype in Vietnam tussen bepaalde steden. Het is dan een motorrijder die je naar de volgende bestemming rijd met leuke stopjes. We hadden besloten om de groep even te splitsen omdat lianne en ik nog wel even samen wilden zijn. Lianne en ik vinden het beide super leuk om zelf te scooteren dus we hadden besloten om 1 easyrider te nemen en 1 scooter, zodat we konden wisselen. Wat een te gekke dag!!! We deden een stop bij de olifanten watervallen en erna ergens random bij het water. Lianne gaf toen aan dat ze ooit wel een keer motor zou willen rijden. De easyrider Tim zei toen: zal ik het je leren?? Lianne dus op die motor en rond karren. Het ging haar vet goed af, daarna mocht ik ook! Daar zeg je natuurlijk geen nee tegen! Dus ik ook op die motor met schakelen en koppelen, het wegrijden vond ik wel even lastig maar op een gegeven moment had ik het door en spring dat mannetje bij mij ACHTEROP!! WHUT!?? Hij helemaal filmen en vond het echt geweldig, de adrenaline ging ook hard door mij heen, wat was dat gaaf!! We passeerden de pass (bergen) dus toen nam hij het eventjes over en maakten we een stop met een te gek uitzicht! Lianne mocht erna ook nog een stuk rijden met hem achterop. Hij vertelde dan wel naar welke versnelling we moesten ect, dus een goede les zo! Het laatste stuk door de stad mocht ik ook nog. Voor stoplichten staan en wegrijden!? Klinkt makkelijker dan het is, vooral als er ook nog een toeterende vrachtwagen achter je staat. Maar het lukte!! Thuis maar ook motorrijden? Papa ik reserveer je motor alvast! Hij reed ons erna lekker terug naar ons hostel. Een hostel die super mooi was, dus perfect om daar de laatste dagen te spenderen. Hoi An is het plaatsje en staat bekend om kleding laten maken/ party, strand en een geweldige sfeer! Dus was erg benieuwd!!

Eerste dag wilden we shoppen, want als je iets wilt laten maken kan je dat beter in het begin doen, zodat ze nog aanpassingen kunnen maken. Eerst dacht ik, dit wordt niks!! MAAR! Een aardig vrouwtje gevonden die m'n tas wilde maken (klein leren staptasje). Je laat dan een foto zien, geeft de maten door en ze maken het! Zo blij met het resultaat. Vervolgens wilde Lianne een bepaald jurkje kopen maar we konden t nergens vinden.. Dus we hadden het opgegeven en wilden naar het strand. Op de terugweg richting het hostel zag ze het ineens. De jurkjes waren wat groot voor mij dus ze kon ze kleiner maken. Maar ze kon ook gewoon kleren maken als je een foto lied zien. Dan kon je de stof kiezen, ze meette het op en Viola, volgende dag klaar. Wat dingen uitgezocht en wij waren happy en benieuwd naar het resultaat. Die avond was Lianne haar broer er ook dus gingen we een drankje mee doen wat uitliep tot een goede en gezellige stapavond. Nog twee andere leuke meiden ontmoet en lekker gedanst!

De volgende dag iets brakker dan gepland, maar geeft niks. Het was toch een strand dag! In de ochtend moesten we nog eventjes langs het vrouwtje van de kleding. Kijken of alles goed was en of er nog wat veranderd moest worden qua maat! Moest nog wat iets kleiner, iets korter en een ander knoopje in gemaakt worden en dat ging ze fiksen. Verder lekker geluncht en niks geks gedaan!

De laatste dag alweer aangebroken... Hop naar het strand met z'n allen! Super gezellig! Lekker wijntje erbij als afsluiter van de top vakantie!! Eind van de dag nog even de kleren opgehaald, laatste souvenirs gescoord, gegeten en drankje gedaan. Heel erg gek.. De tijd is zo hard gegaan. Vietnam is ook omgevlogen en het lijkt niet of ik al 3 maanden weg ben geweest. Ik vind het gewoon weer spannend om naar huis te gaan. Hoe ga ik dat dan weer vinden? Tijd om werk te vinden en het normale leven weer op te pakken? Maar wat heb ik zin om iedereen weer te zien!!

Het afscheid met lianne viel ons zwaarder dan gedacht! We zaten namelijk de avond ervoor nog met traantjes in ons bed de vakantie door te nemen. Hoe wij als 3 maanden collega's nu na 3 weken zo close zijn geworden!! Zeker een super lieve vriendin erbij waar ik hopelijk ook nog veel leuke dingen mee ga beleven!!

Samen met de broer van Lianne ben ik nu naar kuala lumpur gevlogen! En zal ik vanavond in m'n ukkie alleen naar Amsterdam gaan vliegen. Geen zin in de vlucht, maar wel zin om iedereen weer te zien en lekker thuis te zijn!

Wat een mooie reis heb ik gemaakt, wat een ervaringen heb ik opgedaan en zoveel moois van de wereld gezien. Ik ben benieuwd of de mensen thuis vinden of ik veranderd ben!

Let me know!

De filmpjes die ik met m'n gopro heb gemaakt, ga ik 3 mooie filmpjes van maken en ook hier plaatsen. Dus jullie zijn nog niet van mij af, gnignigni.

Dikke kus!!!

Reacties

Reacties

Ani

Nu, je hebt een superleuke reis gemaakt en de herinneringen zullen je altijd bij blijven. Goede reis terug en we wachten met spanning je filmpjes af. Groetjes van ons

Bep

Hoi Kelly zo komt aan je reis waar je naar hebt uitgekeken een eind. Maar je kunt terugkijken op een hele mooie reis en hebt een heleboel ervaring en vrienden / kennissem opgedaan. Een goede reis terug en een fijne thuiskomst. Veel succes in de toekomst naar een mooie baan en nog mooie reizen. Liefs Ben en Bep

Corrina

Zo Tuttie dat is snel gegaan. Jammer want ik heb zeker zo genoten als dat jij hebt gedaan ;))
Goeie reis naar huis en tot snel xxx

Jolanda

Weer een heel leuk verhaal. Ben echt trots op je en kijk uit naar je terugkomst. Morgen gaan we elkaar weer gelukkig zien. Merk nu wel dat ik al een beetje zenuwachtig ben.
p.s. je kan echt heel leuk schrijven misschien moet je maar schrijfster worden (haha)

Karin

Jeetje Kel je reis zit er al weer op en wat heb je toch geweldige plekken gezien geweldig hoor je verhalen waren super, een goede reis nog je bent er al bijna Gr

Paul

Geweldig Kellll!! Ben nu al benieuwd naar die filmpjes!! Welkom thuis!! Iedereen is vast superblij dat je er weer bent!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!