kellya.reismee.nl

Vietnam (Sapa, Halong bay)

Aangekomen op de AirPort kreeg ik een bericht dat lianne ziek was, dus dat ze me niet meer kon oppikken. Ik kwam toen in contact met twee meiden uit Australië en Duitsland, waarmee ik een taxi had gedeeld naar het hostel. Lianne was echt ziek, dus deze dag hebben we een beetje gechillt en met meiden uit het hostel contact gelegd. Ik ben toen met die meiden even Hanoi gaan verkennen en m'n eerste loempia's gaan eten. Savonds was Lianne wat beter en zijn we wat gaan eten met 4 andere meiden uit het hostel en hebben we een tour naar Sapa geboekt met z'n allen. 3 nachten en 2 dagen! Ik moest wel even flink wennen aan zo een hostel, je eigen ruimte is je bed en meer niet. Maar verder is de sfeer wel heel leuk, lukt makkelijk om nieuwe mensen te ontmoeten. Mijn diva leven moet ik maar even op zij zetten deze reis.

Vanuit het hostel werd de volgende morgen een tour verzorgd door Hanoi, waar we lekker mee gingen wandelen. Leuk om Hanoi even te verkennen, maar heel bijzonder was het niet. Veel troep wat ze verkochten, vuilnis op straat, maar wel hele lieve mensjes. In de middag zijn we in het hostel lekker film gaan kijken met een grote groep, was wel eventjes lekker. Lekker uiteten geweest! Wat is het Vietnamese eten toch heerlijk!! Om 21u werden we opgehaald door een mannetje en moesten we een stukje naar de bus lopen. Haha wat voor een bus was het? Een slaapbus. Wij stapten als laatste in dus hadden de SLECHTSTE plekken. Helemaal achterin lagen 5 stoelen/ ligbedden op een rij. Maar je kon er niet eens Zitten. Maar we hebben het overleefd, was in het begin lachen gieren brullen! Wel een beetje geslapen maar wat waren we gaar!

Om 7u Sochtends werden we opgehaald door een vrouwtje van onze homestay waar we de nacht zouden doorbrengen. Eerst een lekker ontbijtje en daarna moesten we nog een klein stukje in een busje. Toen we dat busje uitstapten stonden er 20 van die dorpse vrouwtjes op ons te wachten. Elk vrouwtje nam een toerist als "model". We gingen hiken door Sapa. Waar het erg blubberig en slipperig was. De vrouwtjes zorgden dat wij dan niet uitgleden. Met het hiken waren wij niet de snelste, want dan moesten we weer een foto maken, dan moest er weer een kledingstuk uit dan moest er weer: ... het was echt zo mooi allemaal en onderling super gezellig. Aan het eind van de dag wilde de vrouwtjes die ons hadden geholpen wel wat verkopen. Toen heb ik uit dank maar een klein portemonneetje gekocht! Zou morgen mijn beenspiertjes wel voelen denk ik? Savonds zijn we nog lekker 30seconds gaan spelen met een Iers stel! In de homestay sliepen we op een zoldertje onder heerlijk dikke dekens. Want koud was het wel! Was een hele gave ervaring zo!

Wakker worden door een brandlucht, want er werd lekker wat vuil in de brand gestoken naast het huisje (die flink open was), maar wel goed geslapen. Lekker pannenkoeken als ontbijt en toen weer door met hiken! Het had heel hard geregend snachts dus de vraag was: makkelijke weg of moeilijke weg? We zijn we natuurlijk maar 1x dus laten we de moeilijke weg doen. In het begin viel het reuze mee en lukte het wel. Ik zei nee tegen die vrouwtjes die wilde helpen, omdat ik dacht dat ik nu wel een professionele hiker zou zijn. Na een tijdje werd het heel erg slipperig en stond er toch een vrouwtje om mij op het goede moment te helpen. Het vrouwtje was gewoon 11 jaar, maar was soms net een berggeitje en super sterk. Toch weer iemand die mijn leven heeft gered ! En weer "verplicht" om wat kleins te kopen. Ik kan dan ook geen nee zeggen! Maar het was een vrij zware maar leuke tour en ik ben niet op m'n billen gegleden! Toen lekker lunchen, warm worden en wat chillen. Om 4u werden we weer opgehaald met de bus om terug naar Hanoi te gaan!

1 nacht in het hostel en Sochtends weer pick up door een bus. We gingen namelijk naar het eiland Cat Ba. Dat is aan de andere kant van Halong Bay en iets minder toeristisch. De bustour was wel prima, wel echt van die leren bekleding die stonk naar bekleding die nat was geweest en niet goed was opgedroogd. Ruiken jullie die geur nu ook? Vervolgens op een kleine Ferry gedropt en daarna echt in een bus gepropt. Wij zaten met die meiden op krukjes midden in het gangpad. Het hostel die bij de bustour zat was prima maar niet heel bijzonder. Blij als ik van de week weer in een normaal hostel slaap. Een kamer met 36 bedden ofzo en twee badkamers! Hoe verzin je het!? In de middag zijn we scooters gaan huren. Esmee lekker bij mij achterop en lekker gaan touren. Een verlaten ziekenhuis bezocht die ze gebruikten in de Vietnam oorlog, super mooi en interessant! De weg terug maakten we een ommetje, waar de weg ineens een paar x stopte en het overging naar blubber, stenen en zand. Maar het was leuk! Savond wat gegeten en drankjes gedaan!

Cat Ba zonder boottrip kan niet. Dus we gingen een boottrip doen. Naar ons idee werden we op een random boot gedropt, dus daar gaven we ons maar aan over. Uiteindelijk hebben we een hele leuke dag gehad. Onderweg zijn we gaan kajakken om een Blue lagoon te bekijken. Was wel lekker toeristisch maar erg mooi en gezellig! We hadden net ervoor een biertje gehaald dus zaten lekker in onze kajak met een biertje, een echt vakantie gevoel! Na weer een stuk varen hadden we een 'snorkel' stop, maar je zag niks!! Dus we zijn lekker bommetje gaan doen van de boot af en lekker gezwommen. De stop erna was op monkeyisland. We hadden gehoord dat die aapjes dronken worden gevoerd om dicht bij de mensen te komen. Ik weet niet of dit een fabeltje is of dat het echt zo is!? Maar ze zaten er wel, maar niet op het mooie witte strand. Dus wij namen daar lekker plaats om nog een uur te relaxen. Machteld had een pakje oreos en deelde die uit, even niet aan de aapjes denkend. Plots kwamen er dus drie aapjes uit de bosjes gerend naar ons. Dus onze reactie was RENNEN NAAR HET WATER! Lianne der tas werd alleen overhoop gehaald door een aapje, opzoek naar eten dus Lianne ging er naar toe om haar tas te redden. Twee keer toe renden twee apen achter haar aan, om haar aan te vallen. De tweede keer struikelde ze en scheelde het weinig dat een aapje haar kon bijten. Toen kwam er gelukkig hulp van zo een mannetje die het terras beschermde en konden we gelukkig onze spullen pakken en op het beschermde terras plaatsnemen. Ik had al een hekel aan makaki's maar nu helemaal!! Bah! Savonds lekker gegeten en een voetmassage gedaan! Nu kunnen we er weer tegen aan de komende dagen! Morgen nog een scoot huren in Catba en eind van de middag naar Hanoi!

Onze plannen zijn hierna: naar Ninh Bin, Phong Na, Hue en van Hue met easyriders naar Hoi An en dan daar lekker chillen op het strand en kleren/ tasje laten maken en dan zit mijn vakantie er alweer op.. nog 2 weken te gaan!

Bep

Hoi Kelly, wat een leuke verhaaltjes weer deze keer. En mooie foto's. Een reis om nooit meer te vergefen. Nog maar twee weken wat is het snel gegaan zeg. Nog maar fijn genieten van de laatste weekjes van je reis want misschien doe je dit later niet meer of in ieder geval niet meer zolang. Groetjes van ons

Ani

Hallo Kelly, leuke dingen heb je ook deze keer weer meegemaakt. Ik geniet van je verhalen. Mooie foto's ook. Ja, dan is de wereld daar toch wel heel anders dan hier. Die vrouwtjes moeten daar heel wat doen om te kunnen overleven. En de kinderen daar hebben ook een heel andere jeugd.
Nu nog maar een paar weken en dan zit je mooie reis erop. Nog veel plezier in deze dagen. Groetjes Ani en Flip

Corrina

Mooi mooi mooi .... wat is dit genieten :)
Zo anders dan wat je gewend bent, prachtige foto's
Mensen sober .... maar toch met zoveel kleur
Dank je weer voor je heerlijke verhalen en foto's
Xxxx

Chris

Heel leuk weer Kelly, en ook heel leuk dat je die andere meiden ontmoet hebt geniet nog maar van de laatste dagen daar, wij gaan je bedje maar weer opmaken en wachten tot jij thuiskomt met die prachtige verhalen. Tot gauw xxxx

Jolanda

Jouw vakantie is echt heel afwisselend. Echt heel gaaf dat je nu weer met die meiden op stap bent. Weer heel andere ervaringen. Ben echt jaloers. Ben heel benieuwd naar je ervaringen. Nog een goede week. Kijk uit naar je terugkomst.

Tony

Wat een beleving weer. Wat een prachtige foto's, vooral met dat meisje met dat kindje op haar rug. Wat zijn wij toch verwend hier. Geniet nog maar van de laatste dagen en kom gezond weer terug. Xxx