kellya.reismee.nl

Coron

Dit stukje schrijf ik vanuit het vliegtuig vanaf Manila naar Kuala lumpur. Net afscheid genomen voor twee maanden van Niek. Ik kom er dan echt achter dat ik echt niet hou van afscheid nemen. Met kleine traantjes vertrok ik in een grap taxi (soort van uber) naar de AirPort. Lekker zitten kletsen met dat mannetje wat wel fijn was. Een grote AirPort, even een cappuccino gedronken en toen gaan chillen in de gate. Maar zoals beloofd zal ik onze avonturen van afgelopen week nog eventjes beschrijven.

Onze eerste twee dagen in Coron hebben we eigenlijk vrij weinig gedaan. Waren beide toch wat zwakjes door onze overstuurde buikjes. Daarbij moesten we ook verhuizen naar een ander hotel in het centrum. Was een cheap kamertje maar gewoon schoon en eindelijk een beetje goede WiFi. Een avond zijn we in een echt Filipijns barretje gaan zitten en hebben we lekker mee gedaan met de videooke! Ze vonden t geweldig dat we ook lekker mee gingen blerren! Zeker voor herhaling vatbaar.

Eilandhoppen is de attractie van de Filipijnen dus dat moesten we zeker nog een keer doen. Dus we zijn Tour B gaan doen naar 5 verschillende bestemmingen. Dit keer geen privé Tour voor ons maar het was top. Erg gezellig met de mensjes en mooi gesnorkeld langs de mooie visjes en het koraal. Niek werd nog aangevallen door een blackfish, omdat hij op zijn steen aan het chillen was. Dit doen die visjes dus wel vaker. We hebben ook de twin lagune gezien en de barracudalake. Helaas geen barracuda gezien. Deze zwemmen veel dieper in het meer en zo diep gaan onze snorkels natuurlijk niet. Erna hadden we ons even opgeknapt en zijn wat random gaan wandelen. Bij een winkeltje hadden we ineens een vriendje (Cor de hond). Het vrouwtje van het winkeltje zei al: "a bodyguard?" Hij volgde ons echt overal naar toe. Stonden we even stil en dan wachtte hij eventjes, gingen we een drankje doen kwam hij onder onze stoel chillen. Verliefd waren we (in ieder geval ik, kon die maar mee naar huis).

Vervolgens zijn we in de no name bar gaan zitten aan een tafel bij twee Franse gasten met wie we gelijk in gesprek kwamen. Helaas hadden hun Cor een beetje weggejaagd.. Maar het moest er toch een keer van komen. Met die gasten was het super gezellig. Lekker biertjes gedaan en toen hebben we ze maar meegenomen naar de karaoke bar en hun ons vervolgens naar de bar waar we konden poolen.

Scooter huren? Alweer? Ja we wilden dit eiland ook lekker bekijken op ons eigen gemakje. We hebben ervoor gekozen om 1 scoot te doen die wat beter was op onverharde wegen. Niek kon zich lekker uitleven op de schakelbak. We hebben de hotsprings bezocht. Super raar... Is het al 35 graden ofzo en dan ga je in nog warmer water chillen. We waren die dag een beetje gaar (kwam dat door de avond ervoor of door onze buikjes?) dus hebben nog een strandje bezocht / kokosnoot gegeten en maximaal gechillt.

Op naar de watervallen, 45km rijden wel te verstaan. Gave omgeving alweer, leuke dorpjes. Werden we begeleid door kinderen naar de watervallen bij aankomst. Verbaasd ons toch wel dat die kindjes al goed Engels spreken. Ze speelden graag basketbal en ze werkten hard om een basketbal te kopen kwamen we aan het eind van de Tour achter. Waterval was mooi maar niet super groot. Leuk om even te chillen. Volgende beslissing : nog 40 km doorrijden en naar Ocam-Ocam Beach gaan of teruggaan? Toch maar gekozen om door te rijden. Bij aankomst gelijk een vrouwtje of we vis wilden eten? Hebben we maar niet gedaan vanwege nog weinig eetlust. We gingen voor een kokosnoot die nog even uit een boom gehaald moest worden. We konden er ook blijven overnachten in een hutje. Lekker primitief, maar had me wel leuk geleken. Helaas hadden we al een ander hotel geboekt. Namelijk de Honeymoonvilla! De terugweg was pittig dus we waren blij dat we weer terug waren!

Bij het resort van de Honeymoonvilla waren ook mangroves waar we doorheen konden kajakken. Ik dacht dat het water echt super vies was omdat het donker was (alleen nog maar blauw water gewend). Het was super helder met goede "visspots" hè Niek! In de middag genoten van de 1uur durende Filipijnse massage! Mega chill!

Toen was de laatste officiële dag van onze vakantie helaas aangebroken.. Toch maar gekozen om nog een eilandhop Tour te doen. We zaten met Japanse of Chinese mensen in de boot! Ik dacht altijd dat het een fabeltje was dat die niet konden zwemmen maar ze gingen dus snorkelen met ZWEMVESTEN AAN!! Best hilarisch. We werden van te voren gewaarschuwd voor zee-egels / pijlstaartroggen / geel zwarte slangen en kwallen! Ik begon de Tour dus al een beetje bangig. Uiteindelijk alleen maar zee egels als gevaartes gezien. In de avond lekker gegeten en lekker rode wijntjes gedronken samen op het viewdeck!

In de ochtend vroeg een pick up om naar de AirPort van Coron te gaan. Het was de dag dat we weer naar het drukke Manila moesten.. Dit keer in een ander district. Meer het zakendistrict, dus grote gebouwen, macdonalds, burger king en grote malls. Wel leuk om die mal te bezoeken. Ineens even zo het tegenovergestelde dan wat we gewend waren afgelopen weken. Daarna een biertje gedaan bij "leuke barretjes" dacht ik. Toen we goed gingen kijken liepen er super veel oude mannetjes met jonge Filipijnse meiden. De meiden stonden ze ook overal op te wachten en die vieze mannetjes werden stuk voor stuk omhelst. Bah... Niek blijft een dagje langer in Manila vanwege een latere vlucht. Ben benieuwd of ze hem nu ook gaan omhelzen!

Toen was de dag van het afscheid! Ik ga Niek sowieso erg missen, maar zie hem weer over twee maandjes!! Hij gaat nog even lekker genieten in Bali!! Nu gaat het volgende avontuur met Claire in waar ik ook heel veel zin in heb!!

Volgend avondtuur

Op het moment zit ik lekker in de schaduw op ons balkonnetje een verhaaltje te typen. Na mijn vorige blog is er namelijk weer veel gebeurd hier in de Filipijnen.

We zijn namelijk naar de secretbeach gegaan op onze scootertjes. We moesten door kleine dorpjes over de ''beste'' wegen! Not! Lekker over zandpaadjes, door de stenen en over allemaal leuke bruggetjes. Was een super leuke tour. Daar aangekomen kwamen we op een strand waar kilometers ver eigenlijk niemand te zien was. Mooie blauwe zee en een wit strand. Hebben we lekker een middag vertoeft. Beetje gewandeld, gezwommen, op onderzoek uitgegaan bij de kokosnoten en natuurlijk gezond. Heerlijk dagje en mooie foto's geschoten. Savonds lekker uiteten geweest (een vet lekkere gordon bleu) en coctails gedronken. Geslaagd dagje al zeg ik het zelf. Goede tip van de resorteigenaar.

Na de dag op de Secretbeach zouden we gaan eilandhoppen in San Vicente. San Vicente is een klein dorpje (eigenlijk net als alle plaatsjes hier in de Filipijnen). Daar in de ochtend aangekomen kwamen de andere mensen niet opdagen die dezelfde tour zouden doen. Dat betekende dat wij alleen konden eilandhoppen als we de boot geheel zouden afhuren of dat we morgen terug moesten komen. Morgen terug komen zou voor ons niet lukken omdat we weer door moesten naar onze nieuwe bestemming. Dus na wat belletjes werd er toch besloten dat we konden en ‘’iets’’ moesten bij betalen. We zijn toen met 3 zeelieden op een boot gestapt en hebben heerlijk genoten. Op een eiland waren ook schilpadden te vinden als we goed zouden zoeken. Na wat gesnorkel vonden we hem. Super groot en zo een mega gaaf gezicht hoe hij eten aan het zoeken was en hij weer een stukje ging zwemmen. We hebben op dat eiland heerlijk gegeten en vervolgens nog ergens anders gesnorkeld en heel veel mooie visjes en koraal gezien.

De day after was het helaas weer tijd om het resort te verlaten en door te reizen naar El Nido. Dus dat betekende een rit van ongeveer 4u op de scooters over de bergen en langs de rijstvelden. Tussendoor nog in Taytay gestopt, een oud ford bezocht en lekker geluncht. Na een lange rit aangekomen in El Nido. Ineens allemaal toeristen, drukte, bouwverkeer, chaos. Waren we allemaal niet meer gewend van de weekjes ervoor. Toch hebben we het strand weten te vinden en van de sunset genoten met een lekker biertje. We werden wel echt voor El Nido gewaarschuwd, de vorige hoteleigenaar vertelde dat iedereen die bij hem was gekomen na El Nido dat die allemaal ziek waren geweest.. Dus we waren al een beetje bang geworden.

De dag erna zijn we Kajaks gaan huren. Super vet, spullen in een waterdichte zak, zwemvesten aan en die zee op met een kajak op weg om nieuwe eilanden te ontdekken. Er werd wel aangeraden om niet te ver te gaan, want je moet natuurlijk ook weer terug en eind van de dag gaat het wel wat vaker waaien. Dus wij aangekomen op een super vet strandje, snorkels mee en gaan. Lekker wezen snorkelen en ineens zag ik het weer! Een schildpad die lekker aan het zwemmen was. Verder hebben we ook kwalletjes gespot. Ik raakte toen een beetje in paniek, want het waren er ineens vet veel en Niek was al zo wijs om richting terug te gaan. Maar we survived. Volgens mij zijn het geen gevaarlijke kwallen. Savonds hebben we zo veilig mogelijk gegeten, namelijk pizza!! Morgen namelijk fit en fruitig eilandhoppen in El Nido!!

Maar toen… Snacht’s heel slecht geslapen omdat alles er uit kwam overal. Ik zal jullie de details besparen. De tour helaas moeten cancelen. Ik was zo beroerd en zwak. Ik zelf heb die dag veel geslapen. Niek heeft zichzelf toen wel lekker vermaakt. Smiddags zijn we een paar uurtjes naar het strand gegaan. Savonds nog wel even mee geweest naar het stadje en een soepje gegeten. We hebben toen wel besloten om de eerstvolgende boot te nemen naar Coron, omdat we het zo verschrikkelijk vonden om alleen maar bezig te zijn met: ‘’zou deze sla gewassen zijn met normaal water?’’ ‘’Shit, ijs in mijn drankje’’. Die nacht is Niek ook niet op en top geweest, maar we zijn wel lekker vertrokken van El Nido. Overigens waren onze mede hotelgangers ook gewoon alle 6 ziek.. Dus pas op als je ooit daar heen gaat! Nu kunnen we wel een extra keer eilandhoppen in Coron. Om 5am stonden we al in de haven en om 6u vertrok de boot. De boottocht duurde 4 uurtjes dus we hadden een luxe hotel geboekt om lekker even bij te komen van de afgelopen dagen. En nu zit ik dus hier lekker op het balkonnetje!

1e weekje Palawan - Filipijnen

Week 1

Nou eindelijk een verhaaltje vanuit hier. We hadden een goede vlucht gehad naar Manila, daar gaar aangekomen hebben we de eerste de beste taxi gepakt en bij hun geld gewisseld. Ik denk dat we gelijk al wat zijn opgelicht, maar its ok! We hebben onze spullen gedropt en zijn de stad gaan verkennen. Het was vrij chaotisch, veel getoeter van verkeer, veel arme mensen en kleine ‘’bbq stands’’. We zijn met het avondeten in een Karaoke bar beland. We keken onze ogen uit, ook waren we er niet zo goed uit hoe we onze soep moesten opscheppen (geen opscheplepel). Dus we deden het met het kommetje zelf. Dat wijffie moest er hard om lachen toen ze ons betrapte.

De dag erna hadden we vroeg onze volgende vlucht naar het eiland Palawan. We belandde in een mooi resort om even tot de max bij te komen. Hier hebben we 1 avond een tour naar de fireflies gemaakt. We werden savonds opgehaald door een prive taxi en gebracht naar de haven. Hier zijn we op een boot gestapt. Vervolgens moesten we overstappen op een kleiner bootje waarmee we de rivier over gingen en naar die vuurvliegjes gingen kijken. Het was net kertmis op de rivier! Als afsluiting hebben we een romantisch diner gehad in een restaurant op het water met live en zijn we weer terug gevaren naar de haven. Klinkt romantisch he? Eigenlijk viel het met de romantiek ook wel mee, we deden alles met een hoop Chinese toeristen om ons heen.

We hadden besloten om scooters te huren voor een week en daarmee rond te gaan reizen naar onze bestemmingen aan de bovenkant van het land (El Nido) in plaats van zo een stinkende warme bus. De eerste dag zijn we naar Sabang gereden. Eén van de 7 wereldwonderen. De reis er naar toe was langer dan gepland. Niek vond mij als een oma door de bochten gaan. Zonder reservering hebben we toch de tour kunnen maken. Savonds hebben we vrienden gemaakt met Filipijnse meiden. We hebben met hun biertjes gedronken en zijn naar een Reggea tentje gegaan. Best bizar wat ze allemaal te vertellen hadden over hun leven hier in de Filipijnen. Dan zijn wij maar luxe poppetjes.

Deze dag stond er een lange scootertour te wachten van Puerto Princessa naar San Vicente. Deze tour konden we aan, omdat we een super gaaf resort hadden geboekt. Lekker door de bergen scheuren, langs de rijstvelden en palmbomen. Zwart van al het stof kwamen we aan. Wat blijkt: DAT WE NIET DE GOEDE DATA HADDEN GEBOEKT, maar pas de dag erna en nu zaten ze al vol. Wij weer op de scooter de brandende zon in, op zoek naar een slaapplek (die hier vrij nihil zijn). We kregen een adres door waar we heen konden. Wij de kamer bekijken, hele hordes mieren liepen richting de hoofdkussens naar beneden en een rupsje onder de lakens. Moesten we dit nu doen of niet? Toch maar besloten om het beneden te melden en nee te zeggen tegen de kamer. Ze wilde de mieren wel ‘’eventjes’’ verdelgen en de bedden opnieuw opmaken. Nou nee! Verder zoekend vonden we een resort met infinity pool en goed uitzicht waar we lekker hebben genoten. Morgen genieten op de luxe plek!!

Meer foto's staan bij het kopje foto's! Enjoy!!

Welkom op mijn Reislog!

Halloe lieve mensjes!

Veel van jullie weten dat ik er 3 maanden tussen uit ga. Ik ga met leuke mensen op avontuur! De reis gaat naar de Filipijnen / Maleisie / Indonesie en Vietnam!

Dit is dus dé plaats om op de hoogte te blijven van al mijn avonturen en ervaringen tijdens deze prachtige reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest! Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Nou veel plezier met lezen en laat af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!